woensdag 28 november 2018

Start van onze Australië-reis in Cairns

Na 12 uur vliegen was het harde bed in de hotelkamer op het vliegveld van Hong Kong een weldaad. We hadden bovendien ieder ons eigen kingsize bed! Na een paar uur slapen, een verfrissende douche en een heerlijke Japanse lunch konden we aan de volgende fase naar Cairns beginnen. Weer 6 uur vliegen, het kon ons niet snel genoeg gaan! Bij een prachtige zonsopkomst begon het noorden van Queensland zich onder ons af te tekenen. Om even over zessen stonden we als eersten aan de balie van Europcar, waar een goedmoedige medewerker ons niet alleen aan onze Mitsubishi SUV hielp, maar ook aan allerlei tips, kortingsbonnen en een plattegrond van Cairns, die goed van pas kwam.

Het was even wennen aan de auto en het links rijden. De ruitenwissers waren veel in gebruik, want deze zaten op de plaats waar wij de richtingaanwijzers gewend zijn. Maar de straten in Cairns waren breed, overzichtelijk en nog rustig op dit vroege uur. In het centrum is een groot shoppingcentre, waar we kennismaakten met de Australische supermarktketen Coles voor onze eerste noodzakelijke inkopen. Maar de meeste winkels - ook de Telstrashop - waren nog dicht, dus we konden pas later een simkaartje kopen. We vonden een toeristeninformatiebureau, waar een jongeman ons inlichtte over de verschillende soorten cruises naar het Great Barrier Reef en we boekten meteen voor de volgende dag een snorkelcruise bij Ocean Spirit Cruises. Twee dagen in Cairns, die tijd moesten we goed gebruiken en de weersverwachting was uitstekend.

In de stad hadden we niet zoveel te zoeken, zodat we besloten naar de Lagune en de haven te gaan, waar we meteen konden zien waar we Ocean Spirit de volgende ochtend zouden kunnen vinden. We voelden ons meteen welkom toen we overal zwaluwen tegenkwamen: "Welcome swallows" heet deze inheemse zwaluwsoort, zo genoemd door de zeelieden die wisten dat land nabij was als ze deze vogels op zee zagen. Cairns ligt mooi aan de baai en heeft een ruime boulevard waar het goed toeven is.

Zowel bij de haven als naar het stadscentrum toe vormt de Esplanade de scheiding tussen de zee en fraaie parken. Eettentjes en restaurants zijn er te kust en te keur en voor wie liever zelf aan de slag gaat is er een grote openbare barbecue vergezeld van picknicktafels vlakbij het fraaie zwembad, dat de naam Lagoon best verdient. Een koele duik is daar minder gevaarlijk dan in zee, waar zoutwaterkrokodillen huizen, en het is bovendien gratis evenals de nabij gelegen voorzieningen van toiletten en douches. De Esplanade en het park lenen zich voor wandelen en joggen, liggen en luieren, keuvelen en knuffelen en vele andere vormen van vertier. Er heerste een heerlijk relaxte en gemoedelijke sfeer. Wij kwamen een beetje tot rust na de reis. En als vogelliefhebber kon ik meteen mijn hart ophalen!

Het gras wordt kunstmatig groen gehouden en daar profiteerden verschillende vogels van. De masked lapwing, zouden we overal op onze reis tegenkomen. Hier scharrelde hij rond in het water bij het strand en in de plassen in het park in gezelschap van een zilvermeeuw.

Willy Wagtail doet zijn naam eer aan met de snelle bewegingen van de staart; doet aan onze kwikstaart denken. Pelikanen hebben hun eigen vormen van expressie.

Een ijsvogel - maar welke soort precies? Te ver weg voor goede observatie. Deze zwarte reiger liep vlakbij. Is dit een jonge White-faced heron? Ik weet het niet. In de verte liep zijn tegenhanger rond: de grote witte reiger.

Al vanaf het eerste moment dat we op het vliegveld in de buitenlucht kwamen, hebben we deze vogels gehoord met hun welluidende, maar ook luide stem: de common myna is een algemene vogel die we dan ook overal en in ruime mate hebben aangetroffen.

Een peaceful dove was een mooi en aardig duifje om onze verkenning van Cairns mee af te sluiten. Het was tijd om onze B&B op te zoeken.

Jungara B&B bevindt zich aan het noordoostelijke randje van Cairns in de wijk (voorstad) Redlynch. Op een kaartje lijken het afstanden van niets, maar voor je het weet ben je een half uur of een uur verder. Rond de klok van 3 kwamen we bij ons gasthuis aan en de Bush-stone Curlows waren de eersten om ons op de oprit te begroeten. Niet zo hartelijk, want ze blijven stokstijf staan als ze gevaar vermoeden, in de hoop dat ze dan niet gezien worden.

Onze gastheer Kim heette ons echter vrolijk welkom en maakte ons wegwijs in zijn gastenverblijf: 3 kamers op rij aan een heerlijke veranda met uitzicht over de tuin. Wij hadden de laatste kamer - met een kitchenette en ruime badkamer. Een grote gemeenschappelijke keuken met volledige voorzieningen, een bbq en een zithoek en ontbijttafel buiten maakten het geheel samen met het zwembad af. Het was heerlijk om met een kopje thee even onderuit te zakken en te genieten van de rust. Later hebben we nog wat boodschappen gedaan in het nabijgelegen winkelcentrum en het ons gemakkelijk gemaakt met een fris glas wijn en wat hapjes. Vroeg naar bed, want de volgende dag moesten we om 6 uur opstaan voor het snorkelavontuur!