Van Circular Quai richting stadscentrum loop je gemakkelijk tegen het Custom House op. Dit is de plek waar het plaatselijke Eora volk in 1788 de First Fleet zag landen en de Britse vlag zag hijsen. Het eerste treffen tussen de aboriginals en de nieuwkomers zou dramatische gevolgen hebben voor de oorspronkelijke bewoners. Het heeft lang geduurd, maar inmiddels wordt dit erkend en wappert de Australian Aboriginals Flag gezamenlijk met de officiële Australische vlag(gen) ook aan de gevel van dit gebouw. Het oorspronkelijke gebouw dateert van 1845 en was bescheiden van omvang. In de loop van de tijd is het steeds weer uitgebreid en in stijl veranderd. Gedurende 145 jaar stond het ten dienste van de douane. Nu is het een openbaar gebouw, waarin o.a. een mooie bibliotheek in is gevestigd, die je via een fraaie wenteltrap met de oorspronkelijke hardhouten leuningen kunt bereiken. Neem beneden eerst even de tijd voor de grote maquette, waar down town Sydney aan je voeten ligt.
Alles de lucht in. Gelukkig valt er op straatniveau ook nog genoeg te beleven.
Winkelstraten en The Strand, gebouwd in 1891, nog altijd prachtig en sfeervol
Queen Victoria Building, mooi van buiten en mooi van binnen.
Eerst dacht ik: wat een onwijs grote klok! Maar bij nadere beschouwing blijkt de klok de ontstaansgeschiedenis van Australië te vertellen en tal van aardige details te bezitten. Niet alleen de wijzers op deze klok bewegen!
Queen Victoria Building is gebouwd in 1898 als centrale levensmiddelenmarkt. Na WOI is het lange tijd gesloten geweest, maar sinds 1986 is het na een uitgebreide renovatie als winkelcentrum weer geopend. Het is echt een schitterend gebouw. De centrale koepel schijnt van koper te zijn en is prachtig gedecoreerd. De enorme kerstboom die hier jaarlijks de hal versiert, is te groot voor de foto. Het is zo vreemd om in - voor ons - zomerse temperaturen op kerst getrakteerd te worden, maar daar was toch echt geen ontkomen aan!
Prachtige trappenhuizen en gebrandschilderde ramen, maar ook het glazen plafond, waardoor het hele gebouw verlicht wordt, maakten indruk op ons. En warempel: nog een grote klok!
Eind 1926 is St James station geopend. Elementen van art deco zijn te herkennen; twee tegeltableaus verbeelden de aanleg van de metro, die niet helemaal volgens de oorspronkelijke plannen verliep. Daarover valt op Wikipedia wel het een en ander te lezen. Er schijnen wel meer onenigheden te zijn geweest over de infrastructuur en het openbaar vervoer in Sydney. Wij hebben ons voetenwerk deze dagen echter probleemloos ondersteund met metro, bus en veerpont en zijn overal gemakkelijk gekomen met onze OPAL card. Dat is een soort ov-chipcard waarmee je in alle ov terecht kunt. Je betaalt per dag nooit meer dan 15AUD en op zondag zelfs maar 2,50.
Hyde Park, de kathedraal St Mary of the Cross (gotisch, zandsteen, 1821-1928) en de Archibald Memorial Fountain
Behorend tot de oudste openbare gebouwen in dit deel van Sydney: Hyde Park Barracks Museum en de Mint, gebouwd als zijvleugel van het ziekenhuis en bekend onder de naam Rum Hospital, in 1854 opgewaardeerd met de Munt en nu museum. Er schuilen smakelijke verhalen achter de bouw en de naam van het ziekenhuis, die ook weer een boeiend beeld schetsen van de moeilijke beginjaren van Sydney. En zo zijn we weer een beetje terug bij het startpunt van onze rondwandeling in het vorige blog: het eerste ziekenhuis in de Rocks in George Street en nu het gebouw aan Macquarie Street, dat sinds 1988 officieel ziekenhuis mag heten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten