maandag 18 februari 2019

Naar Sydney, Potts Point

Uit Noosa waren we tijdig vertrokken. Het was zondag en rustig op de weg en zo konden we op ons gemak de auto inleveren op de luchthaven en inchecken. Iets na twaalven vertrok ons vliegtuig en anderhalf uur later vlogen we boven de haven van Sydney. Er waren 4 overnachtingen voor ons geboekt in het Regents Court en geen auto, want dat had geen enkele zin in de stad, maar wel een dagexcursie naar de Blue Mountains. Op de luchthaven namen we een taxi en omdat zich bij het naderen van de stad filevorming begon te vertonen, hebben we met de chauffeur besloten om de tolweg te nemen; tol moet je extra betalen, maar het kost minder tijd en zo reden we redelijk vlot naar de binnenstad.

Rond 14.45 uur waren we in ons hotel.
Regents Court is een appartementenhotel in een gebouw, dat dateert uit de jaren twintig. Onze zit-slaapkamer was op de 2e etage, ruim en beschikte over een bescheiden maar complete kitchenette en eethoekje, kleine badkamer. Wij vonden het heel ruim en comfortabel, zo middenin de stad!
Op het dak was bovendien een gezellig terras met uitzicht op harbourbridge en het operagebouw. We hebben een keer na een hele dag in de stad rondlopen de fles wijn mee naar boven genomen en daar heerlijk een poosje van het zonnetje en de rust genoten, voordat we er weer op uit trokken.

Potts Point is een trendy wijk met veel winkels, restaurants, terrassen en koffietenten met de beste espresso die je maar denken kunt. De eerste middag hebben we de omgeving hier verkend. Ons hotel lag aan een heel rustig straatje met "klassieke" hotels. Bijna naast ons was een geweldige supermarkt waar je werkelijk alles - heel veel vers, ook bio en van over de hele wereld tot de Jules de Stroopere koekjes aan toe - kon vinden. Aan de achterzijde was een straatje waar het 's avonds op de vele terrasjes heel gezellig was. We hadden niet echt het gevoel dat we middenin het centrum van een wereldstad zaten, maar de metro bevond zich op nog geen 5 minuten lopen en zou ons in no time overal brengen waar we maar wilden komen.

Springfield Mall, vlakbij ons hotel

Potts Point ligt op een heuvel. Als we vanuit ons hotel een straatje naar beneden liepen, kwamen we in Victoria Street met statige Victoriaanse huizen met heggen, hekjes en metalen filigraanwerk rond de balkons. Met de grote, schaduwrijke bomen langs de straat en betrekkelijk weinig verkeer hadden we niet het idee dat we hier middenin een wereldstad liepen.

Getipt door de mensen van de hotelreceptie hebben we de eerste avond in The Butler  in Victoriastreet gegeten. Het is een sfeervol restaurant met een serre aan de achterzijde die uitzicht biedt op de lager gelegen binnenstad. En ze hebben een uitstekende keuken!